En ven og kollega har henledt min opmærksomhed på dette billede, som en bibliotekar har lagt op på flickr.
Den er SÅ meget lige i øjet og jeg må have den. Den burde være en form for arbejdsuniform til os alle!
En ven og kollega har henledt min opmærksomhed på dette billede, som en bibliotekar har lagt op på flickr.
Den er SÅ meget lige i øjet og jeg må have den. Den burde være en form for arbejdsuniform til os alle!
… giv et eksempel på et spørgsmål du har haft inden for den sidste måned, som jeg ikke kan google mig frem til svaret på!
http://www.alibongo.co.uk/catalog/spank-shirt-fuck-google-p-2574.html
Direkte fra Google – men selvfølgelig ikke i DK.
Jørgen, din partypooper, altså!
Jørgen – nu kender jeg jo ikke dig og dine evner ud i google, så jeg ved ikke rigtig, hvad du vil med din kommentar?
Men jeg kan love – L O V E – dig for, at der findes rigtig mange mennesker der dagligt henvender sig på mit arbejde, som selv har ledt “på nettet” eller på bogreoler, uden at finde det de leder efter. Og så finder jeg det til dem. Også nogle gange via google. Og det er det, jeg opfatter som t-shirtens budskab. Ikke at google er noget møg – for det er det ikke – men at en hel del mennesker går glip af det de leder efter, fordi de selv prøver at finde det via søgemaskiner på nettet, uden at have de fornødne erfaringer eller den fornødne erfaring om, hvordan den slags nemmest og grundigst gøres. Og derfor synes jeg de skal spørge mig. Jeg står der jo alligevel, for skattepengene, og venter på at de kommer. Og jeg finder svaret, også dér hvor de ellers selv synes de havde ledt.
Amen til det, Julie! Var præcis det jeg selv ville have sagt – på en knap så pæn og velformuleret måde. For jeg har samme erfaringer med folks spørgsmål og manglende søgeevner – og det har altså ikke kun noget at gøre med, at vi bibliotekarer har det med at føle os en smule truede på vores profession. For alle dem der netop ikke selv kan finde hvad de søger, giver ihvertfald mig et håb om, at jeg også har et job om 10 år. Og jeg laver jo faktisk også andet end bare at søge. Amen!
Også mig, også mig 🙂
Plus – 9 ud af 10 der så spørger starter med “undskyld, jeg forstyrrer, men må jeg spørge om…osv” – og jeg har så tit ønsket mig en t-shirt eller et skilt eller noget, hvor der står SPØRG MIG! Jeg står bare og venter på dig. Jeg elsker når du spørger. Du forstyrrer overhovedet ikke, tvært imod, du redder min dag!
Og det er lige meget hvor meget øjekontakt man søger, hvor stort man smiler, hvor nedringet man er, hvor meget man render rundt ude mellem hylderne. Folk tror, de skal gøre alting selv. Det synes jeg ikke, de skal.
Jeg har lige fået at vide på mail, at man kan købe dem alle vegne i Tyrkiet!
Det hjælper os jo fedt – men måske har nogen set dem inden for landets grænser?
ahahahahhaha, den er alt for fed!! SKAL man være bibliotekar for at gøre sig fortjent til den, tror du? Hvis de har den på Kreta (det er da tæt på Tyrkiet….) køber jeg en med hjem til dig!
Er de ekstra fagligt stolte i Tyrkiet?! Giver jo ingen mening… 🙂
Hej Julie
Jeg hører til en af dem, der undskyldende spørger, om jeg må spørge om noget. Også når jeg er på biblioteket 😉
Jeg ved ikke, om det er fordi bibliotekarerne ser specielt optagede/travle ud. Eller det er fordi jeg TROR, de ikke har tid. Eller det er fordi de er specielt uoplagte på vores bibliotek. Eller om jeg i min uvidenhed har fået en forkert opfattelse af deres jobbeskrivelser, måske også fordi jeg bliver henvist til selv at søge på de opstillede computere – som jeg IKKE er god til. Og iøvrigt selv skal låne/hvad hedder det: registrere via computer, selvbetjening osv.
Der er så meget selvbetjening, og måske har jeg så fået det galt i halsen: at der så INGEN service er. Medmindre jeg er så grov at forlange den. Men i virkeligheden er al den selvbetjening måske netop indført, for at bibliotekarerne kan hjælpe en på de områder, hvor det virkelig er en god ide.
Eks. når sådan en som mig ikke selv kan søge/finde det ønskede. Google eller ej. Tak fordi du slog fast, at I må spørges. Gid du var min bibliotekar.
🙂
Og det er nemlig også DET, som den T-shirt siger inddirekte, Jørgen:
At bibliptekarerne gerne vil hjælpe og har noget at byde på.
🙂
Jamen PRÆCIS! Selvbetjeningen er netop for at frigøre tid til det væsentlige – at hjælpe de der har behov!
Men jeg tror da at mange ser travle ud – og også er det. Der er jo tit alt muligt man lige står og laver, mens man venter på en bruger med behov. Men bare spørg – de fleste af os lever og ånder for det.
En lille serviceoplysning – her i London findes de også…. men så den kun på afstand, da portobello market var fyldt med så mange mennesker og gøgl at det var umuligt at nå frem til den… men de er her (og sikkert sådan ca. overalt)